Hrotko Gábor keresett meg fejlesztési ötletével, amit nagyon érdekesnek tartok az autós közlekedési misszió csökkentés szempontjából. Ezért megkértem, írja le röviden Nektek, az ötletét. Fogadjátok szeretettel az írását:
Nézzük, miről van itt szó?
A főváros közlekedését ellehetetleníti a napi rendszerességgel munkába igyekvő mintegy 300.000 ingázó autó. A megoldás a kiscsoportos autómegosztás lehet. Hozzunk létre a főváros agglomerációs településein 2-4 fős csapatokat azokból az autós ingázókból, akik egymáshoz közel élnek és minden nap azonos időben indulnak munkába a fővárosba. A csoport tagjai felváltva szállítják egymás (napi, heti vagy más váltásban, megegyezés szerint) a lakhelyükön kijelölt beszállóhelyről. Autóval elmennek a legközelebbi budapesti közlekedési csomópontba, ahol leparkolnak, majd közösségi közlekedéssel jutnak el a munkahelyre. Délután a közlekedési csomópontban találkoznak (nem okvetlen a reggeli összetételben) és autóval hazamennek.
A rendszert egy mobil applikáció irányítja, amely regisztrálja a jelentkezőket, megalakítja a csoportokat, irányítja a csoportok tevékenységét (kijelöli a szállítókat), végzi az adminisztrációt. A településeken az ingázók szervezkedésének lehetőségét óriásplakáton lehetne népszerűsíteni, a rendszer működésének leírására és a és a jelentkezésre egy webapp szolgál.
A kiscsoport előnyei:
- a regisztráció után nincs semmilyen adminisztráció (mint pl. az Oszkárnál, ahol minden út bonyolult szervezkedéssel jár). az ingázó csak odamegy reggel a beszállási helyhez és beszáll az aznapra kijelölt szállító autójába.
- nincs fizetés (mint az Oszkárnál), mivel minden csoporttag azonos számú szállítást végez,
- jelentős ösztönző: az autózás költségei felére-harmadára csökkennek, mert az ingázó csak kétnaponta, háromnaponta végez szállítást,
- az autók nem mennek be a főváros belsejébe, nem növelik a dugókat,
- a környezetszennyezés felére-harmadára csökken,
Hasznos vonása a Kiscsoportnak, hogy rendszeres és tömeges szállításokat képes szervezni. Rendszeres, mert minden munkanapon folyik a szállítás, tömegesé válhat, mert nincs korlátja a növekedésnek. A növekedés csak attól függ, hogy mennyire hatékony marketinget szervez a főváros és a települések.
A jelenlegi benzinárak és energia válság közepette egy ilyen rendszer bevezetésének van realitása.
1 Megjegyzések
A javaslat nem korlátozódik a fővárosra. Szeretném a pécsi agglomeráció ingázói figyelmébe ajánlani az ötletet, amely nem csupán az ingázó autósok közlekedését segítheti, de példaként szolgálhat összefogásból, szociális érzékenységből is.
VálaszTörlésKapcsolat: gabor.hrotko@gmail.com