Mit tehetsz Te a klímaváltozás ellen? - 19. rész: Válts elektromosra, ahol csak lehet......

 

A foszilis energiahordozók használata a klímaváltozás legerősebb motorja. Ezt nyilván mindenki tudja, akit a klímaváltozás egész picit is érdekel. Ennek ellenére az emberek nem szoktak belegondolni, hogy a hétköznapi életükben milyen sok foszilis energia hordozót égetnek el. Ha a házunk, lakásunk fűtése gázzal, olajjal, szénnel történik, akkor az a legnagyobb foszilis kibocsátású tevékenységünk. De nagyon nagy kibocsátó lehet a tűzhelyünk, amennyiben gázzal főzünk. A másik óriási foszilis energia hordozó használatunk a közlekedés. A legtöbben benzines vagy diezel autóval járunk, mely hihetetlen sok foszilis alapú üzemanyag elégetését okozza.

Szóval van mit tennünk a jó ügy érdekében és mielőtt másokra mutogatnánk, először érdemes a saját házunk táján seperni. Persze ezt lehet kisebb dolgokkal is kezdeni. Például nemrégen lecseréltem a benzines fűnyírómat elektromosra. A belső égésű motorra úgy kell tekintenünk, mint ahogy 50 éve tekintettek a lovaskocsira. Ez egy elavult őskövület. Ki kell iktatnunk az életünkből!  Szóval minden, ami belső égésű motorral megy, vagy foszilis energia hordozót égető kazánnal, az egy klíma-gyilkos szerkezet. Nem mellesleg ezek mindegyikére van már gazdaságos alternatíva.

A házam eddigi fejlesztéseivel (hőszigetelés, fűtéskorszerűsítés, napkollektor, nyílászáró csere) kb. 70%-al csökkentettem fűtésből és melegvíz ellátásból eredő CO2 kibocsátásunkat (bővebben: klikk). De nagyon zavar az a fránya maradék 30% ami még mindig földgáz elégetéséből származó kibocsátás. Annyira leesett a napelemes rendszerek ára, hogy úgy döntöttem, hogy az összes szobába klímát szereltetek és azzal fogok télen fűteni, nyáron hűteni. A COP értéke ezeknek a berendezéseknek már annyira jó, hogy minimálisan térnek el egy jó hőszivattyútól és nem kell cserébe átcsövezni a fél házat. Ha elég napelemet veszek hozzá, akkor éves szinten 0 Ft-ért fűthetem és hűthetem a házamat. Ezzel megszabadulok végleg a gáztól, mint energia hordozótól. Hiszen a főzés is elektromos alapú nálunk. Nagyon csodálatos érzés lenne, hogy a házunk kvázi klímasemleges villamos és fűtési oldalról egyaránt. Hiszen az éves villamos energia fogyasztásunkat már most is napelem termelés fedezi.

Jó ha tudod, hogy 2019-től a napenergia termelés lett a legolcsóbb a világon. Szóval mára már az atomenergia termelést is leelőzi az „olcsósági” versenyben.

A közlekedés terén is itt az ideje elektromos autóra váltani. Eddig a hatótáv probléma miatt nem tudtam ezt megtenni és nagyon zavart, hogy évente átlagosan 50000 km-t autózom, ami kb. 3,5 m3 üzemanyag elégetését generálja (Ez miatt nyomom a klímasemleges tankolást. Bővebben: klikk).. Ez komoly lelkiismeret furdalást okoz nekem. Cégvezetőként sajnos sokat autózom nagy távolságokra és az elektromos töltőhálózat színvonala és sűrűsége még elég gyatra. Úgy döntöttem, hogy addig nem váltok elektromos autóra, míg egy Pécs-Budapest oda-vissza utat meg nem tudok tenni rátöltés nélkül.  Ez kb. 480 km autózást jelent a városokban való furikázással együtt. Az idén évvégén már több gyártótól is jönnek ki a 600 km feletti hatótávú autók, melyekkel takarékos autózással talán már meg lehet tenni ezt az utat. Így lassan az én fogyasztói szokásaimhoz illeszthető elektromos autók is kaphatók lesznek. Persze ilyenkor jön a kérdés, hogy megéri-e? Én kiszámoltam és szerintem egyértelműen igen! Az én diezel autóm üzemanyag költsége egy évben 1450000 Ft, ez mellé jön a szervizköltség ami kb. 350000 Ft és a casco és biztosítások valamint parkolási díjak ami még kb. 400000 Ft-ot kóstál. Szóval az autózás elég nagy luxus az életemben, mert elvisz 2150000 Ft-ot egy átlagos évben.  Ha veszek egy elektromos autót, amit a telephelyemen napelemről töltök, akkor az üzemanyag költség 90%-át megspórolom (néha kell gyorstöltőn útközben töltenem). Az elektromos autók szerviz költsége minimum a diezelekének a fele. Parkolójegy nem kell. Biztosítások olcsóbbak. Ha ezeket összeadjuk, akkor az éves üzemköltségem kb. 500.000 Ft-ra csökken. Vagyis az éves megtakarításom 1.650.000 Ft. Egy új nagyobb hatótávú elektromos autó és egy diezel közötti árkülönbség kb. 8 millió Ft, mellé a napelemek ára támogatással 1 millió.  Szóval a megtérülési idő  6 év. Ugyanakkor az autó élettartama nagyobb, mint egy diezelé. Szóval elektromos autót nem 5-8 évre veszünk. Ha erre a megtérülési időre rátesszük a lelkiismereti pluszt, no meg azt, hogy nem szennyezzük a közvetlen környezetünkben a levegőt, akkor igazán jó befektetésnek tűnik egy elektromos autó ma már. 

fűtésnél a gáz kiváltására is kedvező számítás jönne ki, ha egy hasonlót bemutatnék, de ezt az írás terjedelme miatt most elhagyom, bár ott az én esetemben a megtérülési idők magasabbak, amit mérsékelni lehet a napelemek 50%-os pályázati támogatásával és a 0%-os banki hitellel.

Szóval a fűnyírótól a gázkazánon át az autóig mindent válts elektromosra és maximáld a napelemeid mennyiségét! Ezzel nem csak a Földnek teszel jót és gyermekeid jövőjét véded, hanem ma már a pénztárcádnak is jót teszel!

Érdemes megemlíteni azt is, hogy egy elektromos motor hatásfoka 80% fölötti, míg egy robbanó motoré 35% körüli. Szóval ugyanannyi energiából minimum kétszer annyi mozgási energia adódik. Ez az elektromosság másik nagy előnye. Kevesebb energiafelhasználással tudom elérni ugyanazt a teljesítményt. 

Természetesen hallani ellenérveket az elektromosra való átváltás kapcsán, melyekből szeretnék pár gondolatot megosztani veletek:

-          „Nem váltok elektromos fűnyíróra mert nincs türelmem húzogatni a hosszabbítót”: Hát igen. Vannak dolgok, amiket meg kell tennünk azért, hogy jobb legyen ez a világ. Például hosszabbítót kell húzogatni. De meg kell jegyeznem, hogy ma már egész elérhető áron vannak akkumulátoros elektromos fűnyírók is. Szóval ma már ez sem feltétlenül fontos. Az viszont biztos, hogy engem is idegesített az elején a hosszabbító húzogatása az átállás után, de ma már teljesen megszoktam és egyáltalán nem zavar.

-          „Az elektromos autók töltési ideje túl hosszú”: Ez igaz! Ez miatt nem mindenki tud váltani. Hiszen, ha valaki egy 4. emeleti lakásban lakik, az nem tudja megoldani otthon az autója töltését. Azonban akinek van céges telephelye vagy családi házban él, az fel tudja tölteni teljesen az autóját. Így megfelelő idő és útvonal tervezéssel minimalizálható az autó töltő állomásokon való tankolás.

-          „Nem szeretem az elektromos sütőt én csak a gáz sütőn tudok jól főzni”: Édesanyám is ezt mondta régen. Aztán rávettem az elektromosra és 1-2 hónap alatt megtanulta, hogy ez miben más. Már nem hiányzik neki a gázsütő. Én meg kifejezetten utáltam gázzal főzni, mert az miatt a sütő körüli környezetben mindig kialakult a bútorokon egy gusztustalan lerakódás. Így sokat kellett takarítani. A villanytűzhelynél ez nincs és rengeteg olyan funkciót és szabályozási lehetőséget tud, ami a gáztűzhelynél fel sem merülhet.  

-          „A gázfűtés kényelmes és olcsó, nem váltok elektromosra mert rámegy a gatyám”: Ez akkor igaz, ha nem teszel fel napelemet. De ha elég napelemet teszel fel, akkor akár 0 Ft/év költségen is fűthetsz. Sőt ugyanazzal a berendezéssel hűtheted is a házad a dög melegben. Szóval magasabb életszínvonalon élhetsz, klímabarátan és olcsóbban! Hidd el, megéri a befektetést! Kérlek ne feledd, hogy 50%-os állami támogatású pályázat van rá szinte folyamatosan. Ha éppen nincs kiírva amikor ezt az írást olvasod, figyeld a sajtót mert rendszeresen kiírják.

-          „Nem érdemes elektromosra váltani a nagy hálózati veszteség és az erőművek miatt”: Ebben is van némi igazság, de ma már ez sem naprakész gondolat. Az igaz, hogy a villamos energia hálózaton hatalmas az áram nagy távolságra való szállításából, illetve a transzformálásból eredő veszteség. Az is igaz, hogy sok szén és egyéb foszilis alapú erőmű működik. De a legtöbb ország energia mixében már 20-80% között van a foszilis energiahordozó mentes energia termelés. Bár Magyarország ebben nem jár élen, de évről évre nő a zöldenergia termelés aránya itthon is. Ugyanakkor, ha saját napelemmel lekompenzálod a saját kibocsátásodat, akkor ezzel Te már mindent megtettél. Továbbá fontos tudni, hogy idéntől nagyon keményen meg fogják adóztatni a CO2 kibocsátást, és ezért meg fogja érni a foszilis erőműveknek CCU technológiákat telepíteni. Ami azt jelenti, hogy az erőmű kéményén kilépő CO2-t azonnal megkötik mielőtt a légkörbe kerül. Szóval a következő évtizedben az egész szektor el fog mozdulni a CO2-semlegesség felé. Így a gázhálózatról faló fűtés és a robbanó motor őskori megoldásáról itt az ideje leállni.

-     "Nem érdemes váltani elektromos autóra, mert a gyártásból és ártalmatlanításból eredő környezetterhelése jóval nagyobb mint egy benzinesé": Ebben is van némi igazság, de sajnos ez az érv sem áll meg a lábán. Különgóböző egyetemek életciklus elemzései azt hozták ki hogy 80.000 - 150.000 km között van az a távolság amikor már az elektromos autó behozza a gyártás és ártalmatlanítás többlet kibocsátását. Utána már az elektromos minden megtett kilómérete környezeti nyereség. Mivel én 50000 km-t megyek évente, ezért 2-3 év után már védi a környezetet az autóm. Fontos azt is hozzátenni, hogy ezen járművek élettartama jóval nagyobb, így lesz ideje bőven segíteni nekem a Föld megmentésében. 

   Remélem sikerült pár értékes gondolattal szolgálni számodra! Az energia és közlekedési szektor átalakításával a globális CO2 kibocsátás 40-55%-át meg tudjuk spórolni. Szóval a Te életedben is érdemes itt rendet tenni. Bármilyen kis lépést meg tudsz tenni ezekből, az csodálatos és hasznos. Kérlek ne hezitálj, hanem tedd meg gyermekeinkért és Földünk jövőjéért! Én ezt az átállást kb. 10 éve kezdtem el és szép fokozatosan lépegetek előre. Nyilván egyszerre nézve nagy beruházási összegekről van szó. Azonban az a jó ezekben a fejlesztésekben, hogy lépésről lépésre haladva fokozatosan is meg lehet csinálni. Szóval tűzz ki egy kb. 10 éves céldátumot, amikorra átállsz teljesen, és évről évre tedd meg ami tőled telhető! Egyébként ha érdekel, hogy az életviteledben hol milyen mértékben tudsz még tenni a klímahatásod csökkentéséért, akkor ebben a rovatban csupa ilyen írást találsz....

Ha érdekel jelen rovat előző írása, akkor klikk ide: klikk

Ha érdekel jelen rovat következő írása, akkor klikk ide: klikk

Ha ennek a rovatnak az első részétől szeretnéd végig olvasni az összes eddigi írást, akkor a bevezető részt itt találod: klikk. Onnan indulva az írások alján tovább lépegetve végig tudsz haladni jelen rovat írásain.

Ha szeretnéd jobban átlátni a blog egyes rovatait és a blog működését, akkor erről egy rövid tartalmas útmutatást itt találsz: klikk

Ha úgy érzed ez az írás hasznos mások számára is, akkor kérlek megosztásoddal vagy e-mailben juttasd el nekik. A cikk alatt találhatod a megosztás és az e-mail küldés ikonjait. Már azzal is teszel a klímaváltozás ellen, illetve az emberek boldogágáért, ha megosztásoddal mások tudtára adod jelen blog létét.

 

 Építő szándékú véleményed, kritikád örömmel fogadom, amit a cikk alatt tudsz hozzászólásként megírni.


  Ha értékesnek találod a blogot, kérlek légy a blog követője. A „rendszeres olvasás” ikonját a jobb oldalon fent találod. (Ha mobilról nézed, akkor a cikk alatt görgess tovább) 

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések