Mit tehetsz Te a klímaváltozás ellen? - 18. rész: Klíma-semleges tankolás

 

Kb. 25 éve foglalkozom a klímaváltozással. Ebben az időszakban igyekeztem nem csak beszélni róla az oktatói katedrán és az iskola falain kívül is, hanem lehetőségeimhez mérten aktívan igyekeztem az életem a lehető legkevésbé klímapusztítóan élni. Mivel a környezetvédelem drága dolog (még), ezért szép fokozatosan sikerült csökkenteni családom üvegház hatású gáz kibocsátását. A sok-sok változtatás ellenére (melyek egy részéről jelen rovat előző írásaiban már írtam Neked) még mindig lelkiismeret furdalásom van azért a sok szén-dioxidért melynek kibocsájtását közvetlenül vagy közvetve okozom. Így a cégjeim és a magánéletem fejlesztése folyamatos lesz a jövőben is. A célom 2030-ra a klíma semlegesség elérése, 2040-re pedig negatív karbonmérleg elérése cég és magán oldalon is. Hogy sikerül-e? Majd meglátjuk. De ma jóval közelebb kerültem hozzá egy újabb lehetőséggel. 


A mai inspirációmat egy tankolás adta. Ez a blog teljesen reklám mentes és mindenféle üzleti érdektől mentes, de sajnos most egy márkanevet kell feltüntetnem, hiszen ezzel tudok legtöbbet segíteni a bolygónkon. Szóval az OMW-nél tankoltam, ahol új reklámanyag volt kitéve a klímasemleges tankolásról. Azonnal elolvastam és nagyon megtetszett a kezdeményezés. Ha tankolás után veszel egy darab kártyát 500 Ft-ért akkor fél facsemete, ha 1000 Ft-ért akkor egy egész facsemete elültetését garantálja az OMW. Ennek nagyon megörültem, mert a karbon semlegesség elérésének egyik leghatékonyabb módja a faültetés (erről itt olvashatsz bővebben:
klikk).

Gyorsan készítettem egy számvetést a saját életemre vonatkozóan, hogy ez a tankolásonkénti 1000 Ft befektetés mennyire hatékony dolog. Sajnos nagyon sokat autózom: évente kb. 50000 km-t. Ez évente 3500 liter üzemanyag elégetését jelenti. (Régóta álmodozom egy elektromos autóról, de sajnos a hatótáv probléma miatt még nem tudtam átülni egy olyanba). Ennyi üzemanyag elfüstöléséhez kb. 60 alkalommal tankolok egy évben. Ha minden alkalommal veszek egy ezresért egy faültetést, akkor ezzel 60 db csemete elültetését generálom. Nemrég írtam egy írást arról itt a blogon (bővebben: klikk), hogy egy átlagos magyar embernek kb. 18 db fát kell elültetnie évente. Én az egész családom klíma hatásért felelősnek érzem magam. Ha édesanyámat is belegondolom ebbe, akkor 8 fő ÜHG kibocsátását kell megoldanom. Szóval évente 144 db fa elültetéséről illene gondoskodnunk. Ebből kb. 100-at szoktunk elültetni közösségi faültetéseken egy évben. Erről egy érdekes írást itt olvashatsz: klikk.  Szóval összesen a családunk évente 160 db fa elültetését generálja közvetlenül vagy közvetve. Ez azt jelenti, hogy ha mindig az OMW-ben tankolok egy ezressel többért, akkor klímanegatívvá tettem a családom. Ez nagyon-nagyon jó érzés. Nekem ez megér évente 60*1000 Ft-ot. Lehet most arra gondolsz, hogy 60000 Ft milyen sok pénz. De éppen 2 hónapja szoktam le a kávéról. Egy jó kávé 500 Ft. Naponta minimum egyet megittam. Szóval a kávén spórolok évente 180.000 Ft-ot. Így a kávé pénzem egyharmadába kerül évente ez a Föld-jótékonyság. Így nézve már nem is olyan sok igaz? Persze tudom, hogy sok olyan szegény ember van, aki nem teheti meg hogy évi 60000-ért fát ültessen, de nem is ők azok, akinek nagy az öko-lábnyomuk. A nagy városi terepjárókkal járó, sokat utazó és nagy klimatizált házban élő emberek öko-lábnyoma kb. 100-szorosa egy szegény magyar emberének. Azok, akiknek ilyen nagy az öko-lábnyomuk, azoknak aprópénz évente 60000 Ft. Nekem ugyan nem aprópénz, de úgy érzem ennyit megtehetek a Földért. Te, hogy gondolkodsz erről?

Záró gondolatom az, hogy olyan szerencsés korban élünk, ahol béke, szabadság és jólét egy átlagos európai polgár osztályrésze. Csak rajtunk múlik, hogy az ebből adódó lehetőségeinkkel mit kezdünk. A döntés lehetősége nap mint nap a kezünkben van. Ez a blog-rovat eddig 18-féle olyan lehetőséget mutatott be, mellyel aktívan Te magad tehetsz a klímaváltozás ellen és a jövőben igyekszem még több ötlettel jönni. Így kedvedre válogathatsz a Te életedbe legjobban illeszthető módszerek közül…

Ha érdekel jelen rovat előző írása, akkor klikk ide: klikk

Ha érdekel jelen rovat következő írása, akkor klikk ide: klikk

Ha ennek a rovatnak az első részétől szeretnéd végig olvasni az összes eddigi írást, akkor a bevezető részt itt találod: klikk. Onnan indulva az írások alján tovább lépegetve végig tudsz haladni jelen rovat írásain.

Ha szeretnéd jobban átlátni a blog egyes rovatait és a blog működését, akkor erről egy rövid tartalmas útmutatást itt találsz: klikk

Ha úgy érzed ez az írás hasznos mások számára is, akkor kérlek megosztásoddal vagy e-mailben juttasd el nekik. A cikk alatt találhatod a megosztás és az e-mail küldés ikonjait. Már azzal is teszel a klímaváltozás ellen, illetve az emberek boldogágáért, ha megosztásoddal mások tudtára adod jelen blog létét.

 

 Építő szándékú véleményed, kritikád örömmel fogadom, amit a cikk alatt tudsz hozzászólásként megírni.


  Ha értékesnek találod a blogot, kérlek légy a blog követője. A „rendszeres olvasás” ikonját a jobb oldalon fent találod. (Ha mobilról nézed, akkor a cikk alatt görgess tovább) 

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések