A boldogságkeresés harmadik lépése: módszerek, eszközök - 29. rész: Meditációs napló I. rész – pár fontos alapkérdés

 

A meditáció módszere már régóta izgatott. Kb. 5-6 éve kezdtem el vele próbálkozni, sajnos inkább kevesebb, mint több sikerrel. Néha belelkesedtem és akkor 1-2 hónapig meditáltam többé kevésbé rendszeresen, de nem igazán éreztem semmi különös dolgot közben. Nem értettem, hogy mi ebben olyan szenzációs dolog… Mi az amiért annyira oda vannak ezért az unalmas dologért. Aztán megtörtént az életemben a csoda. Egyszer csak csodálatos meditációs élményben volt részem és megtapasztaltam, hogy milyen is valójában meditálni. Azóta egyetlen napot sem hagytam ki. Minden nap meditálok minimum egyszer. A meditációban való elmélyülés sok érdekes élményt adott, ezért úgy döntöttem ezeket „meditációs napló” írássorozatban írom le Neked, hátha téged is segíthet ezen az úton. Mert egy biztos dolgot ki merek jelenteni mindjárt az elején: azon boldogság kereső módszerek közül, melyeket külső segítség nélkül tudsz végezni, messze ez a leghatékonyabb, ráadásul még élvezetes is.

Az egész úgy kezdődött, hogy kb. 5 hónapja szembe jött velem Joe Dispenza könyve, melynek könyvajánlóját itt olvashatod el: klikk.  Ez a könyv merőben eltér a spirituális guruk meditációkról szóló írásaitól. Azokat hiába olvastam el, azokból nem tudtam megtanulni meditálni. Túl sok volt benne a „hókusz-pókusz” egy racionális nyugati gondolkodású mérnöknek.

 Joe Dispenza azonban pontos és közérthető, lépésekre bontott útmutatót adott könyvében arról, hogy kell meditálni. Az ő „előírásai” szerint újra neki lendültem a meditáció gyakorlásának, a többévnyi sikertelen próbálkozások ellenére, 2021-március-16.-án. Ma már úgy érzem, hogy ez volt életem egyik legfontosabb napja… Mert kb. 3 hét gyakorlás után éreztem meg először, hogy mi az a meditáció valójában! Joe Dispenza módszerében az a jó, hogy még egy olyan túlracionalizált embert is mint én meg tudott tanítani meditálni.   3 hétig csináltam a meditációs gyakorlatokat töretlenül, de addig nem túl sok sikerrel. Keményen küzdöttem, hogy kikapcsoljam a gondolataimat és létezzek semmiként a semmiben, ahogy Dispenza-mester kéri (mielőtt ettől megijedsz, vagy úgy érzed, hogy ez elég bután hangzik, kérlek olvasd el a könyvet és rá fogsz jönni, hogy ez mennyire komoly és klassz dolog). De akárhogy erőlettem a dolgot, jöttek keresztbe-kasul a gondolatok, viszketett itt, viszketett ott, kényelmetlen volt, stb… Szóval mindig volt valami, ami bezavart a dologba. De a meditálás is olyan, mint a kerékpározás. Először ráülünk a biciklire és az istennek nem akar egyensúlyban maradni és folyton elesünk. Ilyenkor nem is értjük, hogy mások, hogyan tudnak megmaradni azon a két vékony keréken. Emlékszem gyerekként mennyire hihetetlennek tűnt, hogy ez nekem is sikerülhet valaha.

A meditáció is hasonló. Az a ritka, akinek elsőre sikerül, hiszen a meditáció tulajdonképpen egy speciális koncentráció típus. Ha sosem gyakoroltuk ezt azelőtt, sőt pont az ellentétét csináltuk egész életünkben, akkor nem csoda, ha nem megy. Szóval az első szabály az, hogy ha elkezded, akkor a kudarcok ellenére sem szabad abbahagyni.

Milyen érzés amikor valóban meditálunk? Nehéz olyan embernek leírni, aki még sosem próbálta. De azért megpróbálom, hátha ez is kedvet csinál Neked. A meditáció során kellemes béke árad szét a testünkben és belső harmóniát érzünk. Érezhetünk egyébként jóval felfokozottabb érzelmeket is, de ezekről majd a napló következő részeiben írok Neked.  Ami számomra egyértelmű jele annak, hogy a meditációhoz szükséges szintet elértem, hogy a két karom bizseregni kezd. Ez egy szolid kellemes bizsergés, néha még forróság érzettel is párosul. Néha más testrészeim is bizseregni szoktak. Leggyakrabban a lábfejeim, de például a ma reggeli meditációmkor a fejem bal felső fele és az orrom bizsergett kellemesen a kezeim mellett. Ez a bizsergés azt jelzi, hogy speciális energia rendszerhez kapcsolódtál. Így, ha bárhol bizsereg, akkor annak örülj és add át magad neki!

A meditáció érzésvilágát, ha egy szóval akarnám leírni, akkor az a szó: a tágasság lenne. Ezt Gunagriha mondta, aki szerintem az egyik leghitelesebb magyar spirituális vezető. Így összes Youtube-on elérhető előadását és könyvét tiszta szívvel ajánlom minden boldogságkeresőnek. A meditáció azért speciális koncentráció forma, mert itt a tágasságra fókuszálunk. Normál életünkben megtanultuk, hogy arra a dologra vagy tevékenységre kell fókuszálnunk, amit éppen végzünk. Ez egy teljesen szűk fókusz, olyan mintha egy csövön keresztül néznéd a világot. Ezzel semmi baj sincs, mert ha valamilyen tevékenységet végzünk, akkor tényleg erre van szükségünk. A gond az, hogy a felnőttek állandóan abban a szúk fókuszban ragadnak. A meditáció ennek pont a fordítottja és pont ez az egyik dolog, amitől olyan hatásos. Meditációban a fókusz kitágul, olyankor a körülöttünk lévő térre, tágasságra, végtelenre fókuszálunk. Ez hozza annak a lehetőségét, hogy beengedjünk olyan energiákat, amiket a szűk fókusszal kizárunk. Ma ez már tudományosan is igazolt dolog, így ne gondold azt, hogy ez valami spiri-hókusz-pókusz.  

Minden meditációs napló részben szeretnék pár olyan dologról is írni, ami miatt a meditációt érdemes és hasznos csinálni. Hiszen ez a legjobb dolog, amit önmagunkkal tehetünk. A mai részben az egészségre gyakorolt hatásról szeretnék írni. Orvosok által igazolt, hogy a meditációnak számos kedvező egészségügyi hatása van, melyek közül jó párat én is tapasztaltam az elmúlt hónapokban. Ilyenek például:

-          Idegrendszeri problémák csökkennek  

-          Dekoncentráltság csökken

-          Csökken vagy elmúlik a depresszió

-          Csökkenti a stresszt

-          Csökkenti a szorongást

-          Csökkenti a vérnyomás problémákat

-          Javítja a memóriát

-          Mérsékli a hangulat ingadozásokat

-          Energikusabbá és kiegyensúlyozottabbá tesz

-          Csökkenti a függőségekre való hajlamot

-          Jobb és mélyebb alvást biztosít

-          Erősíti az immunrendszert

-          Javítja a látást, hallást, ízlelést, szaglást

-          Csökkenti az alvásigényt

-          Mérsékli a keringési zavarokat

Ha ezek közül bármelyik téren vannak problémáid már akkor megéri rendszeresen csinálni. Ugyanakkor azt is fontos tudnod, hogy meditáció során a melatonin termelődés fokozódik, és ezért maximalizálódik a test öngyógyító-regeneráló képessége. Erről bővebben itt olvashatsz egy érdekes írást: klikk. Szóval nem véletlen, hogy elvileg gyógyíthatatlan betegségekből való kigyógyuláshoz is vezetett már sok embert a meditáció. Ilyen tapasztalatom nekem is van, de erről majd egy másik részben írok részletesen.

Még egy gyakorlati tanács jutott eszembe, ami remélem Neked is hasznos lesz. Ez pedig a helyes tartás kérdése. Háromféle meditáció létezik ebből a szempontból:

-          Ülő meditáció

-          Fekvő meditáció

-          Sétáló meditáció

Az összes meditációval foglalkozó könyv az ülő meditációt ajánlja kezdőknek. Én azzal szúrtam el kb. 5 évet az életemből, hogy ezt bevettem. A hagyományos lótusz üléses, egyenes tartásban végzett meditáció nem megy mindenkinek. Sajnos a szuper guruk szuper könyvei tévednek ebben a tekintetben. Én például kismértékű gerincferdüléssel születtem, továbbá a fiatalkori súlyos önbizalom hiányom miatt a tartásom is elég rossz. Így amikor leülök lótuszülésbe egyenes háttal, akkor az egész hátam keményen megfeszül. Legkésőbb 5 percen belül már az egész hátam görcsben van. Erre azt írta minden meditációs könyv (Joe Dispenzáét kivéve), hogy ez nem gond, mert 2-3 hét alatt a test megszokja az új kényelmetlen helyzetet és utána ez már nem lesz probléma. Egyes könyvek még azt is írták, hogy ez szükséges része a meditációra való felkészülésnek. Nekem évekig nem szokta meg a testem ezt a tartást, és szerintem nem is fogja. A fekvő meditációt azért nem ajánlják kezdőknek, mert belealszanak a legtöbben. Legalább is ezt állítják. De én háton nem tudok aludni a gerincproblémáim miatt. Így esélyem sincs elaludni fekvő meditáció közben, viszont így tudok sokáig egyenes gerinccel feküdni. Mivel meditációnál tényleg fontos az egyenes tartás (ennek okáról egy külön írásban fogok írni), ezért én fekve meditálok. Az ülő meditációnál sem fontos a lótusz ülés. Hiszen a meditáció csak akkor megy, ha kényelmes az a helyzet, amiben vagyunk. Egy a fontos, az egyenes tartás.

Ma már megy az ülő meditáció is, de kartámaszos és háttámlás székben. A háttámla megtámasztja a gerincem az egyenes tartás közben, így tudok meditálni akár 50 percet is anélkül, hogy begörcsölne a hátam.  A sétáló meditáció tényleg haladóknak való, hiszen ott nem statikus környezetben vagyunk, de erről  egy külön írásban fogok majd írni. Összegezve a lényeget: próbáld ki, hogy neked melyik tartási helyzet a legmegfelelőbb. A tartásod egyenes legyen és szimmetrikus. A tenyered lehetőleg fölfelé vagy a szíved felé mutasson. Ami még fontos, hogy ne tedd keresztbe a végtagjaidat! Sem a lábad, sem a kezed nem lehet keresztben. Ezzel kizárod a végtelent, ahelyett, hogy beengednéd. Nem véletlen, hogy a mérges, dühös embert szokták keresztbe tett kézzel ábrázolni. Előtted van Dulifuli a Hupikék Törpikékből? 

Ezen feltételek mellett keresd meg a számodra legmegfelelőbb széket, ágyat, ülőpárnát vagy bármi más kényelmes módot, tartásformát ahhoz, hogy meditálni tudj. Ha ez megvan, akkor a legfontosabb lépést már meg meg is tetted.

Kívánok sok sikert meditációs utadon! A legjobb dolog, amit saját életeddel tehetsz, hogy még ma elkezded a gyakorlást…

Ha érdekel jelen rovat előző írása akkor klikk

Ha érdekel jelen rovat következő írása akkor klikk

Ha ennek a rovatnak az első részétől szeretnéd végig olvasni az összes eddigi írást, akkor a bevezető részt itt találod: klikk. Onnan indulva az írások alján tovább lépegetve végig tudsz haladni jelen rovat írásain. 

Ha szeretnéd jobban átlátni a blog egyes rovatait és a blog működését, akkor erről egy rövid tartalmas útmutatást itt találsz: klikk


Ha úgy érzed ez az írás hasznos mások számára is, akkor kérlek megosztásoddal vagy e-mailben juttasd el nekik. A cikk alatt találhatod a megosztás és az e-mail küldés ikonjait. Már azzal is teszel a klímaváltozás ellen, illetve az emberek boldogágáért, ha megosztásoddal mások tudtára adod jelen blog létét.

 

 Építő szándékú véleményed, kritikád örömmel fogadom, amit a cikk alatt tudsz hozzászólásként megírni.


  Ha értékesnek találod a blogot, kérlek légy a blog követője. A „rendszeres olvasás” ikonját a jobb oldalon fent találod. (Ha mobilról nézed, akkor a cikk alatt görgess tovább)


Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések