Mit tehetsz Te a klímaváltozás ellen? - 8. rész: Utazz közelebb! Csak akkor repülj, ha nagyon-nagyon muszáj!

 

Sok embert ismerek, akinek az élete az utazás. Ez a nyugati civilizáció egyik kiemelt hobbija lett. Az emberiség jobban élő felében megtermelt felesleges pénz és idő elköltésére nagyon sokan ezt találják a legjobb módnak. Utazni tényleg jó! Új tájak, országok, kultúrák megismerése csodálatos élmény és a levegőváltozás stressz mentesít. Az újdonság varázsának megélése, amit az új élmények okoznak bennünk, elfeledteti velünk hétköznapi lelki problémáinkat. Ezen okok együttese révén, aki csak teheti utazik. A túrizmus hihetetlen méreteket öltött, és az erre települt közlekedés és ipar klímaváltozásra gyakorolt hatása jelentős.

 

Leírok egy megdöbbentő tényt, mely tudományosan igazolt, és utána erről szeretnék Neked pár gondolatot írni:

 

Egy Budapest – NewYork repülő úton az utazás rád eső CO2 kibocsátása annyi, mint amennyi a Föld egy emberre jutó CO2 megkötő képessége egész életed során!

 

Ez azt jelenti, hogy ha elutazom repülővel NewYorkba, akkor annyi CO2 kibocsátását generálom, amennyit egész életemben a Föld ökoszisztémája által megkötött CO2 rám eső része. Mindig tudtam, hogy a repülés nagyon környezetszennyező, de sosem gondoltam volna, hogy ennyire az. Én nem vagyok egy nagy utazás mániás. De pár nemzetközi konferencia, és pár fiatal kori utazás repülési hosszát összeadom, akkor legalább 12 Budapest-NewYork távolságot repültem már életemben. Mióta ezt a fent leírt tényt olvastam, lelkiismeret furdalásom van eddigi életem repülései miatt. Hiszen az utánam jövő 12 generációra jutó CO2 kibocsátást már feléltem. És ebben egyéb energiafaló tevékenységeim nincsenek benne! Abba is belegondoltam ez miatt, hogy a múltam összes repülő útjából hány volt olyan, ami elengedhetetlen lett volna. És sajnos így visszanézve kijelenthetem: egy sem! Szóval ezt mind megtakaríthattam volna a Földnek, ha tudatában lettem volna saját tetteim súlyának. Azt is bátran ki merem jelenteni, hogy semmivel sem lennék most boldogtalanabb. Igaz, hogy kevesebb távoli világból származó élmény lenne az emlékeim között. De biztos vagyok benne, hogy azok helyett lenne más, ami azok helyét pozitív dolgokkal kitölti.

 

Ismerek több olyan embert, akik több mint 50 olyan országban jártak életükben, ahová csak repülővel lehet eljutni. Nekik életükké vált az utazás szeretete. Ha a saját életük szemszögéből vizsgáljuk, akkor ez egy csodálatos dolog. Ha azt nézzük, hogy ezzel kb. 100 generációra jutó CO2-t égettek el előre életük során, akkor már nem olyan szép ez az egész. Nem hibáztatásképpen írom ezeket a sorokat. Hiszen ők sincsenek tudatában tetteik súlyának. De remélem, ha ezeket a sorokat olvassák, akkor a következő útjuk során már mérlegelni fognak.


 

Mik a mérlegelési lehetőségeink? Ha utazol és több úti cél közül választhatsz, akkor válaszd azt ahová el lehet jutni repülő nélkül. Ha teheted, menj vonattal vagy hajóval! Ha mindenképpen repülővel kell menned, akkor válaszd azt az úticélt amelyik közelebb van! Ha mindenképpen fix helyre kell repülnöd, akkor válaszd azt a járatot, amely a legkorszerűbb géppel visz el a célba! Egy régebbi és egy újabb repülőgép CO2 kibocsátása között 30% eltérés is lehet. Ha üzleti célú az utazásod, akkor gondold végig, hogy nem lehet-e megoldani online videó konferenciával, vagy nem várható-e össze több olyan tárgyalás, ami egy repülő úttal megoldható?

Ezek mind mérlegelési lehetőségek, amelyekkel nagyon sokat tehetsz a Földért úgy, hogy életminőséged nem romlik. Egyszerűen csak tisztában kell lennünk tetteink súlyával, és annak figyelembevételével kell döntéseket hoznunk.  A klímaváltozás akkor lesz hatékony, ha minden ember felelősséget vállal tetteiért. Én biztos, hogy kerülni fogom a repülő utakat a jövőben, és csak akkor ülök ezután repülőre, ha az tényleg elengedhetetlen...


Ha érdekel jelen rovat előző írása, akkor klikk ide: klikk


Ha érdekel jelen rovat követlező írása, akkor klikk ide: klikk

 

Ha úgy érzed ez az írás hasznos mások számára is, akkor kérlek megosztásoddal vagy e-mailben juttasd el nekik. A cikk alatt találhatod a megosztás és az e-mail küldés ikonjait. Már azzal is teszel a klímaváltozás ellen, illetve az emberek boldogágáért, ha megosztásoddal mások tudtára adod jelen blog létét.

 

 Építő szándékú véleményed, kritikád örömmel fogadom, amit a cikk alatt tudsz hozzászólásként megírni.

 

Ha értékesnek találod a blogot, kérlek légy a blog követője. A „rendszeres olvasás” ikonját a jobb oldalon fent találod.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések